peetencarinmalawi.reismee.nl

nog 51 dagen........

Lieve familie en vrienden,

Nog 51 dagen en dan stappen wij in het vliegtuig naar Malawi. De voorbereidingen voor onze reis zijn in volle gang. Vrijdag 8 april was de voorbereidingsdag van St Muses in Breda. Het was een erg geslaagde dag met leuke enthousiaste medewerkers met veel goede informatie en tips. We waren met 25 deelnemers die via verschillende organisaties over de hele wereld voor korte of langere tijd als vrijwilliger aan de slag gaan. Veel daarvan gaan werken op scholen of in weeshuizen, maar er waren er ook 2 die aan de slag gaan bij een bouwproject. Tijdens de dag komt er bijv. aan de orde wat zijn je verwachtingen en wat is je motivatie. Denk goed na over hechting als je met kinderen gaat werken en wees een OEN.Wat betekent wees Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. We zullen straks in Malawi vast nog regelmatig terugdenken aan deze dag en de tips als we ons verbazen over hoe anders vaak de dingen daar gaan dan we gewend zijn. Dat is toch juist het mooie van een andere cultuur leren kennen en de mensen en kinderen daar ontmoeten.

Een van de tips die ik hoorde was om een opblaasbare wereldbol mee te nemen. Leuk om tijdens een les met de kinderen te kijken waar ons Nederland ligt en waar hun eigen Malawi op de wereldbol is. En er zijn nog veel leuke en leerzame spelletjes ook bij te bedenken. Dus ging ik op pad om er een te kopen en vond een mooie grote bij Reisboekwinkel Stanley en Livingstone in de Schoolstraat te Den Haag. Ik vroeg er ook nog naar een woordenboekje in het Chichewa, de meest gesproken taal in Malawi naast het Engels. Vind het nl altijd leuk om toch een paar woordjes en zinnetjes te kennen in de landstaal en de kleuters spreken sowieso nog amper Engels, dus nuttig zou het ook nog zijn om de taal een beetje te kennen. Maar zo'n boekje bestaat dus niet. Ik rekende de wereldbol af en kreeg tot mijn verbazing gratis een boekje mee met als titel "MALAWI, in de voetsporen van dr Livingstone".Wat leuk en super bedankt en verbaasd verliet ik de winkel. Thuis ben ik er eigenlijk gelijk in gedoken en het blijkt dus zo te zijn, dat het echtpaar die eigenaar zijn van deze reisboekwinkel deze Stanley en Livingstone hadden genoemd bij toeval eigenlijk, omdat zij tijdens een fietsvakantie in Tsechie het idee hadden opgevat om zo'n winkel in Den Haag te gaan starten om dat dat nog niet bestond en bij toeval stuiten ze daar op een marktje en kochten daar een prachtig oud boek uit 1891 omdat het zo mooi was. Eigenlijk helemaal niet handig om zo'n zwaar boek te kopen tijdens een fietsvakantie en het was ook helemaal in het Tsjechisch, maar toch kocht Harry het. De titel was Emin Pasa en de schrijver was Henry Morton Stanley. Zo was de naam in die vakantie geslopen en dus ook samen met Livingstone de naam van hun reisboekhandel geworden. Er was een verbinding ontstaan tussen de 2 grote ontdekkingsreizigers en Nasja en Harry Berg. Deze verbinding groeide uit tot een echte belangstelling en uiteindelijk ook bewondering en dit boekje wat mij werd gegeven gaat dus over hun reis die zij maakten in 2012 in de voetsporen van dr Livingstone. De tweede grote reis van Livingstone waarop hij het gebied aan het Nyassameer verkent. Een reis dus door het huidige Malawi. Hoe gaaf is het om dit boekje nu te kunnen lezen in het vooruitzicht straks zelf in Malawi te zijn.

Onze voorbereidingen gaan verder en de eerste inentingen zijn gehaald. Op Koningsdag staan we op de vrijmarkt in Voorburg om daar spulletjes te verkopen waarvan de opbrengst is voor de schoolbanken die nodig zijn bij Lilongwe Youth Organisation, Het project waar wij straks samen 4 weken aan het werk gaan. Hopelijk is het mooi weer en verkopen we heel veel spullen voor een leuk bedrag. Ook is het mogelijk om ons te sponsoren. Kijk daarvoor op de link die bij ons profiel vermeld staat (als je wilt doneren is het de bedoeling om nadat je de donate button hebt aangeklikt ook je naam en andere gegevens in te voeren)

We houden jullie op de hoogte

Tiwonana

liefs Carla en Peter

Jan van der put

Leuke info ik hoop dat het jullie brengt wat je er van verwacht.

Marjan

Wat een leuk verhaal al van het boekje, kijk nu al uit naar het volgende verhaal.

Ellen

Lieve zus en zwager,
Wat fijn dat jullie al zoveel plezier aan het vooruitzicht om naar Malawi te gaan. Ik hoop voor jullie dat het weer net zo'n mooie ervaring wordt als het vorige avontuur! Ik volg jullie graag dan heb ik tenminste het gevoel er een beetje bij te kunnen zijn. Liefs

rob en dini

veel geluk met dit avontuur en heel veel plezier

Hans

Leuke info hoor. Ik heb gelijk maar even gekeken waar Malawi ligt (ik had dus geen idee). Het zal jullie vast wel lukken om je als OEN te gedragen. Is trouwens voor iedereen en overal beter als we ons zo gedragen.
Succes en veel plezier met jullie trip!