peetencarinmalawi.reismee.nl

Knutselen, zingen en koken op zijn afrikaans

Lieve allemaal,

Omdat we morgen voor 4 dagen naar Zambia reizen op safari mijn verhaaltje voor deze week alvast op woensdag. Er gebeurt zoveel weer iedere dag, dat ik er wel een boek over kan schrijven.

Maandag vertrokken Peter en ik voor de eerste keer samen naar ons project. Het was erg druk bij de minibusjes en na 45 minuten wachten was er nog geen een die plek voor ons had. Waren we daarvoor zo vroeg op gestaan! Uiteindelijk kwam er een busje uit tegenovergestelde richting aanrijden die keerde en waar wij gelukkig ook in mee konden. Natuurlijk moest ook dit busje onderweg wel even tanken.....ik heb nog nooit zo vaak bij een benzinestation gestaan als de afgelopen week hihi. In Malawi tankt men nl pas als het nodig is en dan steeds een klein beetje, want je weet nooit of je anders genoeg overhoudt om ook andere belangrijke zaken die dag aan te schaffen ...zoals eten. In Town moesten we overstappen in een ander busje ri Kauma , de wijk waar wij naar toe moeten. We werden opgewacht door de proppers, dat zijn de mannen die je in hun busje proberen te krijgen en ja onervaren als we nog zijn stapten we in het achterste lege busje....en dat is dus degene waar je het langst moet wachten voor het vertrekt, want er wordt pas gereden als de busjes vol zijn. Wij vinden dat eigenlijk helemaal niet erg, want we kijken onze ogen altijd uit wat er allemaal om ons heen gebeurt en de discussies van de proppers om passagiers voor hun busje te winnen. Uiteindelijk kwamen we om 9.30 uur aan op LYO! We waren om 7.15 uur vertrokken en dus ruim 2 uur onderweg geweest. We willen toch wel graag om 8.30 uur op school zijn en besluiten daarom om voortaan het eerste stuk naar town heel luxe in de tuktuk te gaan doen.

Ik kijk vandaag wederom mee met Rose, de teacher van standard 4, die vandaag ook standard 3 erbij heeft, want haar collega is er niet. We doen een engelse les en een lesje aardrijkskunde met de wereldbol. Ik heb kleurplaten en kleurtjes meegenomen en daar hebben de kinderen veel zin in. Eigenlijk is de schooltijd al om, maar de kinderen willen toch vandaag kleuren en niet wachten tot morgen. Echt zo schattig zijn ze.

Dinsdag gaan we samen met Willemijn naar LYO. We hebben een lading loombandjes mee genomen ....kijken of ze daar zin in hebben. We beginnen in standard 7, de kinderen daar zijn denk tussen de 12 en 15/16. Echte pubers dus, maar jongen of meisje .....een loombandje maken vinden ze echt leuk. Willemijn en ik hebben onze handen vol om de spullen rond te delen en als we niet opletten maken ze snel alweer een tweede, maar dat is niet echt de bedoeling. We willen ook de kinderen van standard 3 en 4 nog een loombandje laten maken. Het is echt aanpoten om ook met standard 3 en 4 alle kinderen aan de beurt te laten komen. We zitten steeds buiten met een groepje van 10. De meesten hebben het al eens eerder gedaan, maar sommigen moeten we het nog uitleggen en helpen, maar aan het eind van de ochtend is iedereen voorzien. Leuk om te doen met de kids. Ik ga Peter ophalen bij de carpenter. Ze zijn goed bezig geweest vandaag en terwijl Peter zijn klus afmaakt kan ik even op mijn gemak rondkijken over het erfje van de moeder van Mozes en zie zijn kleine zusje daar rondlopen en zijn jongere broertje is er ook. Echt een heel leuk joch, die in standard 4 zit op LYO.

's avonds gaan we met alle vrijwilligers en Janneke, Willemijn en Desiree (van de safari) uit eten in een Indiaas restaurant. Supergezellig en heerlijk gegeten. We kwamen laat thuis en lagen daardoor voor Malawiaanse begrippen ook laat in bed...nl om 22.30 uur. Morgen om 6 uur gaat de wekker weer.

Woensdagochtend vertrekken we met de tuktuk om 7 uur en zijn echt al vroeg in town. Wederom kiezen we niet de beste minibus na onze overstap., maar we hebben tijd genoeg. Het is echter zo onwijs vol, dat ondanks dat Peter en ik samen riant voorin zitten er toch wel een man in mijn nek ligt. Zo gaat dat hier....als je denkt dat er niks meer bij kan....hier wel hoor. Vandaag ga ik mee kijken en doen bij de kleuters en later op de ochtend komt Willemijn ons ophalen om te gaan kijken bij een kinderopvang. Ik kom in de klas en zie best wel veel kindjes en 1 juf. De allerkleinsten zitten achteraan in de klas zonder juf en de grootste zitten vooraan en er wordt voor hen op het bord geschreven. Rekenles krijgen ze. De enige juf zegt mij om met de kleintje leidjes te gaan zingen. Help .....ik ken de kindjes niet en zij mij niet en veel kinderliedjes in het engels ken ik ook al niet. ze zien er wel allemaal zo schattig uit met snotneuzen en al. Ik zing 2 liedjes met de kinderen en ze vinden het leuk volgens mij. inmiddels komt de andere juf binnen en zij vind dat ik nog meer liedjes moet zingen. Eh ja.....nee dus. Ik vraag haar of zij met de kindejes wil zingen en dan doe ik wel gezellig mee. Er wordt gezongen ABC-XYZ....de dagen van de week en de kinderen doen dat om de beurt en dan wordt er geklapt en gezongen Well done, well done chewa nice nice nice ...you are a very good girl/boy! Ik heb wat duplo lego meegenomen en vraag de juf of ik met 5 kindjes apart mag gaan zitten om daarmee te spelen en dat dan te rouleren. Ze vinden het geweldig leuk....maar ook de juffen hangen om mij en de kinderen heen. Dit kennen ze niet. Ik maak samen met de kinderen wat voorbbelden na en laat ze zien hoe het werkt. Dit vind ik echt zo leuk om te doen. Dan is het breaktime en de kinderen maken hun tromeeltjes/tasjes en zakjes opene om wat te eten en drinken. Poeh eten hebben ze genoeg bij zich. De 1 droog brood, de ander wat gepofte mais of een soort chipjes en andere voor mij niet herleidbare etenswaren. Ik ga even naar buiten in de zon. Het is echt koud in de klas. De kinderen komen ook 1 voor 1 en ze willen allemaal aan mijn hand. Ik doe een soort spelletje met ze en dat vinden ze wel wat. De juf blijkbaar ook want ze doet mee en we gaan in de kring en er komen steeds meer kinderen bij. Zo ik heb het niet koud meer en wat een lol hebben we samen. Willemijn komt Peter en mij ophalen en we lopen naar het kinderhuis met zo'n 50 schattige kindjes tot 5 jaar. We zingen wat met elkaar en gaan daarna met ze spelen in de speeltuin. Peter vinden ze echt super interressant en ze voelen aan zijn arm en aan zijn baardje. Echt zo grappig. De kids gaan weer naar binnen en Willemijn heeft geregeld dat we mee mogen helpen en kijken in de keuken. Vandaag staat er nzima met kool en geit op het menu. Wij eten niet mee, maar het is echt geweldig om hier te zijn en een beetje te helpen. Het is echt heel heet boven het fornuis en een rook!!!! Voor de keuken zit een groepje oudere vrouwen hun eigen maaltijd te bereiden op kolen vuurtjes. Wat een mooi plaatje....maar ik durf er echt geen foto van te maken.

Dan gaan we naar town waar we met William hebben afgesproken. We gaan hout kopen om vanaf maandag op LYO met de oudere leerlingen met de figuurzagen iets leuks van te maken. Dat lukt en als we later na een paar andere boodschappen op William staan te wachten komen er 2 jongemannen die iets onduidelijks zeggen....ik zeg steeds dat ik ze niet begrijp en opeens zegt 1 van de 2....marihuana...haha nou daar zijn we te oud voor hoor. Inmiddels is William gearriveerd en als we het hem vertellen is er een bewaker die ook meeluistert en dit al in de gaten had gehouden. Maar goed dat we niet hebben gekocht hihi....hadden we nu hier in de bajes gezeten misschien.


Morgen gaan we dus op safari. Daar hebben we ook veel zin in.

Reacties

Reacties

Plony

Voorzichtig maar meisje, je moet als jullie terug zijn ook nog op Hollandse safari kunnen met ons
Geniet van al het moois dat jullie zien
Liefs

Jan van der Put

Geweldige ervaring wat ik lees. En jullie liggen goed bij de kinderen. Voorzichtig op safari en niks kopen buiten de winkels of kramen.
Groetjes

Monique

Wat een belevenissen weer Carla en Peter! Heel goed werk dat jullie doen. Suc6 en genieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!