peetencarinmalawi.reismee.nl

Op safari en weer aan de slag

Daar gingen we dan donderdagochtend vroeg ri Kiboko hotel (waar we regelmatig neerstrijken ook voor een drankje)waar we verzamelen en met 6 mede-huisgenoten en nog 2 zwitserse meisjes in een grote safari jeep stappen....op weg naar Zambia!! Onderweg nog even bij de grens uitschrijven voor Malawi en weer inchecken bij Zambia....weer allemaal formulieren invullen en in de rij en even $ 75 pp afrekenen, maar dan mogen we door. Na ongeveer een uur in Zambia te zijn is het tijd voor lunch. We stoppen bij een camping en onze chauffeur haalt een krat uit de auto met heerlijke sandwiches, appels en wat te drinken. Heerlijk hoor! Daarna weer door op weg naar Luangwa South NP waar we rond een uur of 3 aankomen. Het was een leuke rit. Onderweg veel te zien. Geiten die plotseling oversteken, ossenkarren, fietsen volgestouwd met houtjes, kippen etc. Kinderen die na school naar huis lopen en regelmatig enthousiast naar ons zwaaien. Dit voelt echt als Afrika.

We worden welkom geheten op de lodge/camping door Thomas, die de komende dagen ook onze chauffeur zal zijn bij de game drives. Wat leuk is het hier. We gaan even een kijkje nemen in onze tenten en op het terrein met zwembad met uitzicht op de Luangwa river, die overigens vol krokodillen en nijlpaarden zit. Een zeker iemand had mij gezegd daar lekker in de rivier te kunnen zwemmen...toch maar niet gedaan ;-) Er is zelfs een gym op het terrein. Onze snoep/etenswaren leveren we in bij de keuken, want overdag zijn er de baboons die dit graag willen stelen en zij maken evt je tentje wel even open en in de nacht lopen er meestal hippo's en regelmatig ook olifanten tussen de tenten door. De maandag voor wij kwamen hadden ze zelfs 2 leeuwen op bezoek gehad. Als het donker is (na 18 uur hier) mogen we dan ook niet meer alleen over het terrein lopen maar moeten we de quard roepen. ik hoop toch niet dat ik vannacht naar het toiletgebouw moet! Even zwemmen en een drankje in de bar en om 17.30 uur aan tafel met zijn allen. Lange picknicktafels onder een afdakje met uitzicht op de rivier. Wat is het prachtig hier. Rond een uur of 7 gaan we al in ons tentje allemaal, want morgen om 5 uur worden we wakker gemaakt. 5.30 uur ontbijt en om 6 uur gaan we op pad voor onze eerste gamedrive. Ik denk die nacht dat er een oliant naast onze tent staat en hoor zijn slurf ook over het dak gaan Wat later denk ik...is het nu echt of droom ik? Veel kabaal die nacht van de hippo's die een soort zwaar hoestend geluid maken. De volgende ochtend blijkt er geen olifant op bezoek te zijn geweest en ook de hippo's waren er niet, maar wel op het campingterrein pal naast ons. Dus dat ik die heb gehoord klopt dan weer wel. Na een prima ontbijt gaan we dan. We steken de brug over de rivier over en rijden het NP binnen. Al snel blijt er een luipaard te zijn gesingaleerd en ook onze chauffeur rijd er naar toe. Wauw wat gaaf......In een boom zien we een luipaard met zijn net gevangen prooi, een jonge impala, liggen. Op de grond in de buurt zien we 2 hyena's ....dat is dus ook de reden waarom een luipaard de prooi meeneemt de boom in. Het is echt heel bijzonder om te zien dit. Na een tijdje rijden we verder op zoek naar nog meer dieren. Het is die ochtend niet heel veel meer wat we zien behalve wat impala's, die ik overigens wel heel erg mooi vind en andere hertensoorten. Ook een aantal prachtige vogels zien we ....zoals de White Marabou, Kingfisher, Ibis en in de verte een eenzame buffalo. Maar de eerste game drive was sowieso geweldig......een luipaard gezien en er vlakbij geweest....geweldig. we gaan terug naar onze camping voor wat uurtjes vrij om te lunchen en relaxen. Heerlijk....vanmiddag om 16 uur gaan we voor de tweede game drive.

Die middag zien we een prachtige leeuw.Hij wandelt behoorlijk relaxt over de vlakte ondanks alle auto's om hem heen. Wat een mooi dier zeg. Volgens de gids is dit de broer van Ginger. Ginger is zo genoemd om zijn bijzondere kleur manen en omdat zijn neus niet donker is geworden toen hij volwassen werd. De 2 broers trokken altijd samen op, maar Ginger heeft sinds kort een vriendinnetje dus vandaar dat deze broer van ....nu in zijn uppie hier loopt. Hij lijkt geen aanstalten te maken om ergens op te jagen. Er zijn genoeg impala's etc in de buurt, maar die zijn te snel voor de leeuw. We zien ook een groep prachtige giraffen. Wat vind ik dit toch mooie dieren. Af en toe lijkt het gewoon of ze voor ons pozeren zo mooi gaan ze er bij staan.Tijdens iedere game drive hebben we ook een korte pauze met iets te drinken en te snacken en we mogen dan ook uit de auto en indien nodig even een sanitaire stop achter een bosje.....toch een raar idee hoor met al die wilde dieren hier. Vanavond is de stop langs de rivier waar we de zon onder zien gaan....zo prachtig. Dan nog ruim een uur in het donker.....er wordt met een schijnwerper links en rechts geschenen op zoek naar nachtdieren. We zien een Fishing Owl, wat wel redelijk bijzonder schijnt te zijn en een aantal African civet katten. Het was echt zo gaaf......maar gek genoeg ook vermoeiend. Het is droog en stoffig als je zo rondrijdt en je zit ook continue te zoeken of je ergens wat ziet. Om 20 uur diner en daarna weer vroeg naar bed, want morgen...5 uur.

Tijdens de ochtend zien we olifanten en zebra's en het is ook prachtig hier sowieso. MEt een mooie Baobab boom en Sausage Trees, waar de hippo's gek op zijn. Die we ook in een poel weer volop zien, waar ze liggen te grazen. Maar geen spektakel verder die ochtend. De tweede game drive die dag willen we toch echt weer leeuwen zien hihi. En ja hoor er worden 2 leeuwen gezien waar we redelijk dichtbij komen. Het zijn 2 andere broers en ze liggen lui onder een boom in het hoge gras. De ene wordt een beetje aktief en er is een groepje olifanten echt heel dichtbij hen met ook een aantal kleintjes erbij. Hij ruikt ze, maar zal het tot actie komen? Willen we dat zien eigenlijk? Van al de auto's die om hen heen staan en waar toeristen in zitten die foto's van hen maken trekken ze zich niets aan. We wachten en wachten....maar dan gaat de eerste olfifant een andere kant op en langzaam maar zeker volgend de andere van de groep.....dit wordt geen actie meer. Het is bijna donker en we kunnen nog net even een break houden. Daarna rijden we nog in het donker op zoek naar nachtdieren, maar het is bijna volle maan en dan zijn de dieren extra voorzichtig en we vinden er geen 1. Ook tijdens ons hele verblijf op de camping zijn er geen olifanten, hippo's e.a. op bezoek geweest en dit is ws ook door de vollemaan. De olifanten moeten nl de rivier oversteken om daar te komen en zijn nu veel voorzichtiger. Maar we hebben echt enorm genoten van onze dagen safari hier. En niet genoemd maar ook wel gezien Wild dog's, Kudu, Waterbuck, Puku, Bushbuck, diverse soorten Mongoose, Bush e Sun Squirel, Zebra's, Yellow Baoon en Vervet Monkey. Morgenochtend weer terug naar Malawi.

Maandagochtend gaan we weer op pad naar ons project. We nemen het hout en andere spullen mee en gaan nu het hele stuk met de tuktuk (luxe hoor) met een kleine stop bij de markt om nog wat spijkers etc te kopen want vandaag gaan we aan de slag met de cursus figuurzagen met Peter. We komen op school en horen daar dat de ondermeester Geoffrey bijna alle leerlingen naar huis heeft gestuurd omdat ze zo vaak te laat komen....kortom bijna alle klassen dus nagenoeg leeg. Geen figuurzagen vandaag dus. Ik ga naar de kleuterklas, want die zijn natuurlijk niet naar huis gestuurd. We gaan prikken en mozaieken en kleuren en met lego spelen. Ze vinden het geweldig en ook de juf vind het weer heel bijzonder. De andere juf valt in slapp tijdens de les......dat hoor ik weleens vaker hier. Tijdens de break krijg ik van 1 van hen een heerlijk bananenflapje, maar ook gelijk het "verzoek"om morgen iets mee te brengen wat in ons land wordt gegeten.....jaja. Peter is inmiddels druk met schaven etc. Er zijn 5 schoolbanken af nu en die worden morgen naar de school gebracht. Dan start Peter samen met Mozes aan 5 nieuwe...dat gaat goed zo. Ik maak die middag in het Doingoood huis een boterkoek....lekker hollands toch, maar de volgende ochtend blijkt hij keihard te zijn....niet gelukt dus.....wat jammer! Dinsdagochtend begin ik in de kleuterklas met wat puzzelen en als we aan het zingen zijn met de kinderen komt Willemijn me halen....want de schoolbanken gaan naar school gebracht worden en dat is wel heel leuk om bij te zijn. Een aantal oudere leerlingen worden opgetrommeld om te komen sjouwen en daar gaan we dan over de zandweg naar de school. Heerlijk dat dit nu gelukt is. Inmiddels is het breaktime en ik loop nog even naar de 2 kleuterjuffen om gedag te zeggen, want ik had afgesproken om vandaag in groep 3/4 wat te gaan knutselen met de kinderen. De kleuterjuf loopt met me mee en roep de kinderen binnen. You go ahead.....eh geen teacher voor deze klas vandaag dus....daar sta ik dan in mijn uppie. Het zijn echt superlieve en leuke kids, maar na bijna 2 uur vouwen etc en niks kunnen uitleggen, omdat ze niet voldoende engels begrijpen ben ik over en out. Ik ga naar de klas waar Peter aan de slag is met 5 jongens en 5 meisjes. Leuke kids hoor. Het zijn de oudsten van school...rond de 14/15 ? Ik weet niet of ze streng zijn toegesproken maar ze doen leuk en enthousiast mee met het zagen en schuren. Om 12.30 uur stoppen we, want secondery school begint zo. Wij gaan op weg naar town. Moe maar voldaan. Morgen verder.

Ndapita

p.korving@outlook.com

wauw ik heb weer genoten van je verhaal en van wat Marjan me toestuurde. Fijn dat jullie zo'n goed weekend hadden en zo veel gezien hebben. Hier alles goed . Bert heeft gefietst gisteren en vanochtend hebben we gezwommen, boodschappen samen en broodje haring gegeten. Gisteren kinderfeestje in de speeltuin bij H&F achter. Geslaagd. Maandag bij hematoloog geweest, gaat goed met T!!! Liefs

marjan

geweldig hoe je het beschrijft Car, keek gewoon mee vanaf je schouder.
Maar....ik zou geen oog dicht doen s.nachts.

Gerda

Alle verhalen goed bewaren! Genoeg stof voor een boek. Echt! Prachtig beeldend geschreven. Ik geniet mee alleen al van het lezen.

Angelique

Super wat een avontuur. Echt heel mooi beschreven ik was er bijna bij..!

Marco

Erg leuk om te lezen Carla!!

Brenda

Wat een mooi verhaal Carla! En die safari..... ben wel een beetje jaloers :) Maak er nog een mooie tijd van daar. Liefs Brenda

Brenda

Denise

Wauw die safari klinkt echt geweldig!!!