peetencarinmalawi.reismee.nl

Malawi, het warme hart van Afrika

Lieve allemaal,

Na een prima vliegreis zijn we dinsdag rond 12.15 aangekomen in Lilongwe, Malawi. Na in lange rij te hebben gestaan met alle andere passagiers van 2 vliegtuigen die bijna tegelijk hier zijn aangkomen om ons visum te regelen. waarbij we niet 1 keer, maar 4 maal in de rij moesten....formulier inleveren, betalen, stempel halen en daarna paspooort cotrole...want ja zo gaat dat hier komen we 2 uur later met koffers en samen met Tineke die we net ontmoet hebben en ook in het Doingooodhuis gaat verblijven naar buiten en daar staat Janneke ons al op te wachten.

We zijn in Malawi!!!


Onderweg kijken we ons ogen al weer uit. Hoewel ik het hier minder druk, chatisch en rommelig vind. Lilongwe is meer een dorp verteld Janneke en dat is idd wel heel anders dan Mombasa. Het doingoood huis ligt in een mooie buurt en ziet er gezellig en prima uit. We ontmoeten Loekia de huishoudster en 2 mede vrijwilligers Nutan en Josje en Willemijn de assistent van Janneke. De anderen zijn nog op hun project, Met ons 3-en erbij zijn we nu met 9 totaal. Peter en ik boffen, want we krijgen een slaapkamer voor ons 2. We gaan vanavond uit eten. Dati si vaste prik nl....iedere dinsdag avond gaan de vrijwiliigers samen met Janneke ergens iets eten of bbq-en in de tuin. Gezellig hoor.

De volgende dag krijgen we van Willemijn een Citytour. We lopen 20 minuten naar de minibus (je kan ook een stukje met de fietstaxi, maar dat hebben we nog niet aangedurfd) en gaan daarmee naar town voor 200 kwacha pp (ong 24 cent) We pinnen geld, kopen internet en beltegoed en lopen over de Craftmarket waar allemaal typisch afrikaanse voorwerpen, kunst, sieraden worden verkocht. Geweldig vind ik dat. Je wordt natuurlijk wel steeds aangsproken en verzocht om toch zeker bij he wat te kopen, maar dat hoort erbij. Ik koop een armbandje en kettinkje (te duur volgens Willemijn, maar ik heb toch echt 1000 kwacha eraf gepraat) Zo nu voel ik me alsof ik er wat meer bij hoor hier. We gaan samen lunchen en daarna naar de groenten markt. Dat is zo geweldig hier. Ik kijk mijn ogen uit. Foto's maken hier dat vinden ze helaas niet goed. Maar als we bij de Doingoood groenteman Peter alle groenten inkopen mogen we van zijn kraam wel even een foto maken. Daarna de rest van de inkopen, want vandaag en morgen zullen wij koken voor de hele bups. Terug reizen we met de tuktuk, want met volle tassen in de minibus zien we niet zo zitten.

Donderdag gaan we samen met Willemijn, Tineke en Janneke in de auto naar Lilongwe Youth Organisation om kennis te maken. We worden welkom geheten door Geoffry de ondermeester. Mike de directeur is een paar dagen afwezig, maar zullen we volgende week ontmoeten. We krijgen een rondleiding langs de klassen. Veel indrukken doen we op. Het is er luidruchtig. Veel kinderen spelen ook buiten, maar dat zijn meest kinderen van de Government school die aan de overkant is. Op het schoolplein worden er hapjes verkocht aan de kinderen door wat vrouwen. Het ziet er leuk uit. Daarna gaan we kennis maken met Mozes in de werkplaats, waar Peter aan de slag zal gaan om schoolbankjes te repareren en nieuwe te maken. Dit is echt heel nodig want echt de meeste kinderen zitten op de grond. Morgen komen we terug met Willemijn die ons de weg zal vertellen met de minibusjes.

We vertrekken om half acht vandaag. Het is druk vandaag in de minibusjes. Nergens passen we meer bij en dan stopt er een personenauto die ons wel wil meenemen naar town. Peter lekker ruim voorin en Willemijn bij mij op schoot achterin met nog 2 passagiers. We stappen over in town en vervolgen onze reis naar Kauma, de wijk waat LYO ligt. We moeten uitstappen bij de eerste kruising als we de dirtroad zijn opgereden. Daarna nog 10 minuten lopen heuvel opwaarts. toegeropen door kindjes uit de tuinen van de huisjes waar we langslopen. Bobo?(goedgoed? bo (=goed) roepen we naar ze. Er lopen ook veel kippen rond met kleintjes.....echt zo schattig. En dan zijn we er. Vandaag mag ik meekijken in standard 4, 9 kinderen van rond de 8a10 jaar. Ze zijn druk bezig met een een soort examen....iedere vrijdag krijgen ze dat over de les van de afgelopen week. Daarna even breaktime en dan mag ik voor de klas en een Engels verhaal voorlezen over Hare and Elephant, wat door de teacher tussendoor wordt vertaald in het chichewa. De kinderen moeten daarna vragen beantwoorden en een taaloefening doen. Veel weten ze nog niet van het engels merk ik. Maar het is wel heel leuk! Ondertussen is Peter met Willemijn naar de Mozes gelopen een stuk verderop naar de werkplaats om daar aan de slag te gaan. We gaan op tijd weg vandaag en lopen samen met Willemijn door een Afrikaanse wijk en over een markt naar de opstapplek van de minibus. Het is echt heel bijzonder om hier te lopen...al worden we wel erg bekeken...maar we vallen dan ook enorm op hier!

Nu heerlijk weekend. Even alles laten bezinken en gezellig met elkaar kletsen, eten, koken en naar town. Het is nog even wennen allemaal, maar dat komt helemaal goed.

tionana

Peter en Carla

Reacties

Reacties

Renée Boonen

Hi Car en Peter ,
Wat een belevenis weer en wat een mooi werk verrichten jullie. Ik kan me voorstellen dat je even moet bijkomen van zoveel indrukken in een zo geheel andere wereld...
Goed ook, dat je de tijd nog vrij weet te maken om zo'n uitgebreid verslag te schrijven. Geweldig om allemaal te lezen.
Heel veel succes en plezier met jullie mooie werk.

Tionana,
René en Renée

Gerda Scheffer

Oh Carla en Peter, wat een indrukken weer hè? Door de beschrijving zit ik in gedachten ook bij jullie in de tuktuk. Heb je me niet zien zitten ????? Heerlijk om jullie avontuur op deze manier mee te beleven. Ik kijk uit naar meer. Goed werk en geniet!
Tionana
XXX Gerda

Marjan

Wat heerlijk voor ons dat jullie " aangesloten " zijn , kunnen we genieten van je leuke verhalen /belevenissen Car, neem aan dat er toch wel foto,s gemaakt mogen worden in je klasje ? Zal het helpen als wij zeggen dat wij zo benieuwd zijn hoe het er uit ziet ?

Wendy

Wat leuk om te lezen wat jullie zoal gedaan en gezien hebben! Goed bezig! Veel plezier en geniet ervan!

Groetjes Wendy

Denise Luyckx

Wat leuk om te lezen! En wat zijn jullie goed bezig! Heel veel plezier nog.

Ineke | Doingoood

Superleuk om met jullie mee te lezen Carla! En ik zie jullie helemaal voor me, daar in Kauma. Groetjes aan Mike en heel veel plezier op LYO!

Jan

Leuk om te lezen over jullie avonturen. De indruk ontstaat dat het een vriendelijke bevolking is.
Veel plezier en werklust.

Groeten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!